Debat

Er det voldtægt?

Hey guys <3

Her den anden dag faldt jeg over et Facebookopslag skrevet af Stop Voldtægt (opslaget er at finde her). I opslaget står der følgende: “Jeg vågnede i nat, mens min kæreste var oppe i mig… Han reagerede slet ikke på, at jeg sagde stop… Jeg er virkelig rundt på gulvet… Er det voldtægt?“, hvorefter man så kan stemme “Ja“, “Nej” eller “I tvivl“. 1,6 tusind har svaret “Ja” mens 60 har svaret “I tvivl“. Det der chokerede mig, var de 87 som har svaret “Nej” til at det er voldtægt!

Nu sidder jeg så her og tænker “Hvad er det for nogle mennesker der sidder bag deres skærme og mener at sådan noget ikke er voldtægt??“. Jeg er målløs og jeg synes at det er decideret klamt! Dette bekræfter jo bare, hvor mange voldtægtsmænd der mener at det de gør er helt i orden…

Jeg faldt også over en kommentar der gjorde helt ondt at læse: “Altså hvis de er kærester, hvorfor er det så voldtægt?“. Her vil jeg gerne understrege at titlen på voldtægtsmanden aldrig retfærdiggøre situationen – om det så er din kæreste, ven, onkel, forældre eller en fremmed, vil det ALTID være voldtægt, hvis der er tale om samleje uden samtykke fra begger parter! At nogle stadig kan være i tvivl om hvorvidt der er tale om voldtægt, forstår jeg alligevel godt; alle tror jo at deres kæreste, venner eller familie kun vil dem det bedste, og situationen kan være så chokerende for ofret at han/hun benægter det. At nogle så stadig mener, at der ikke er tale om voldtægt, kan jeg simpelthen ikke forstå.

Hvis det ikke er et ja, så er det et nej og hvis det er et nej – så er det voldtægt! Der er absolut INGEN undskyldning for at voldtage et andet menneske og jeg bliver simpelthen så ked af det, hver gang jeg læser om en voldtægt.

Der er desværre ikke blevet skrevet kommentarer fra de der mener, at det ikke er voldtægt. Det synes jeg er rigtig ærgerligt, for jeg vil da gerne høre deres argumenter for, hvorfor det ikke skulle være voldtægt?

Voldtægt er et emne, som jeg meget garanti kommer til at skrive endnu et indlæg om på et senere tidspunkt, da jeg kan tale om det i dagevis! Der ligger så mange ting i en voldtægt og det er så vigtigt at vi får talt om det. Jeg kan faktisk ikke se, hvorfor voldtægt skulle være et tabubelagt emne, da det hele tiden forekommer? Spred budskab og stop voldtægt!

Mener I at der er tale om en voldtægt i dette eksempel? Skriv en kommentar nederst i indlægget <3

-Emilie Ildstein

Relaterede indlæg

15 Kommentarer

  • Svar
    Lena | lelife.dk
    27. juli 2017 den 10:11

    Super godt indlæg❤️ Jeg mener også, at voldtægt, er når man ikke selv har sagt ja til samleje. Lige meget hvem det er , man er sammen med.

    • Emilie Ildstein
      Svar
      Emilie Ildstein
      27. juli 2017 den 14:32

      Tusind tak Lena! <3
      Hvor er det dejligt, at du enig med mig!

    • Svar
      Anette Mogensen
      30. august 2017 den 12:10

      Helt enig!!!

  • Svar
    Frk. Mejer
    27. juli 2017 den 10:19

    Det er så vigtigt et emne og jeg kunne også tale om det i dage! Det er voldtægt også selvom at det er en kæreste. Der er rigtig mange derude, som ikke ved at de har været udsat for overgreb, fordi det er kæresten som har gjort det. Men hvis det er blevet sagt nej, gjort tegn på ubehag eller den anden part er blevet bedt om at lade være, så er det voldtægt og overgreb. Det er aldrig okay og der skal altid være konsensus blandt begge parter. Det er så trist, at det er et emne som få tør tale om, når det sker så tit.

    Kram ❤️

    • Emilie Ildstein
      Svar
      Emilie Ildstein
      27. juli 2017 den 14:34

      Du har helt ret! Det er så ærgerligt, at vi ikke få snakket nok om voldtægt. Netop derfor har jeg valgt at bringe emnet op <3

  • Svar
    Lykke
    27. juli 2017 den 10:50

    Godt skrevet!! Jeg mener heller ikke at der bliver talt nok om voldtægt og tror også ofte at offeret måske ikke tør tale højt om det, da det er pinligt for dem. Desværre ??

    • Emilie Ildstein
      Svar
      Emilie Ildstein
      27. juli 2017 den 14:36

      Mange tak skal du have! 😀
      Det er forfærdeligt at dette skal være et tabubelagt emne, som sætter ofrene i en situation, hvor de ikke tør fortælle hvad de er blevet udsat for! :((

  • Svar
    Emma
    27. juli 2017 den 11:44

    Personligt tror jeg at mange forbinder voldtægt, med en mere voldsom sag – derved ikke sagt, at denne situiation ikke er voldtægt. For et nej er selvfølgelig et nej, lige gyldigt hvem det er. Personligt har jeg selv været udsat for gruppe voldtægt, af fem mænd da jeg var 16 år. Og jeg tror at mange ser dét som voldtægt, i stedet for voldtægt af en kæreste. Hvilket selvfølgelig er et helt forkert synspunkt. Men jeg tror desværre altid at det vil være et emne, som mange har forskellige meninger om – i hvert fald hvis det er noget, som de ikke selv har haft tæt ind på livet.

    • Emilie Ildstein
      Svar
      Emilie Ildstein
      27. juli 2017 den 14:39

      Du har helt ret. Alt for mange tror at der kun er tale om voldtægt, hvis voldtægtsmanden er en fremmed eller som du selv skriver – en mere voldsom sag.
      Hvor er jeg ked af at høre om, hvad du har været udsat for! Jeg kan slet ikke forestille mig, hvor forfærdeligt det må have været… Knus herfra <3

  • Svar
    Louise
    1. september 2017 den 7:27

    Jeg er fuldstændig enig med det du skriver! Så længer man ikke viser meget tydeligt at man vil eller siger ja til det, så er det voldtægt… også selvom det er en kæreste. Jeg har selv oplevet at blive voldtaget af min kæreste, og var fortsat desværre sammen med ham i flere år, da jeg var i tvivl og troede han ville mig det bedste. Så enlig ville jeg sige at voldtægt er ulækkert og det ødelægger en og vil sidde i en for altid. Om det er en du troede du stolte på eller en fremmede så gør det ondt…

    • Emilie Ildstein
      Svar
      Emilie Ildstein
      1. september 2017 den 9:55

      Hvor er det dejligt at du er enig, og hvor er det forfærdeligt at du selv har oplevet det!
      Al kærlighed herfra! <3

  • Svar
    Anonym
    6. september 2017 den 15:20

    Hej Emilie. Supervigtigt indlæg! Det gør også mig enormt harm, når jeg tit ser folk, der så begrunder deres “nej”-svar med, at “hun/han har jo ikke sagt nej/stop, så er det ikke voldtægt”. Jo. Jo, det er det. Folk kan være ude af stand til at sige fra af mange forskellige årsager, og et manglende ja, er ikke ensbetydende med et nej, uanset hvordan du vender og drejer det. Derudover er kropssprog også supervigtigt i denne her debat, f.eks. hvis folk fryser, ikke gengælder bevægelser, etc., fordi det jo også tydeligt betyder nej/ikke interesseret. Eller det burde det…
    Og i den forbindelse har jeg et spørgsmål. Derfor jeg har valgt at skrive “anonym”. Jeg var nemlig udsat for noget, for mange år siden. Jeg havde drukket, men var på daværende ikke stiv mere, bare småfuld. Jeg lå i ske med en fyr, og lod ham nusse mig (også mere private steder), fordi jeg havde stadigvæk tøj på, og jeg gengældte ikke noget af det alligevel. Jeg lagde mig bare mere på siden som tegn til, at jeg ville sove, og prøvede at falde i søvn… Her begyndte han så at ja, “varme op” eller hvad man skal sige, han trak mine trusser ned, og havde sex med mig. Jeg ved ikke, om jeg frøs, eller hvad, men jeg var fuldkommen out of touch med min krop, jeg kunne ikke bevæge mig eller sige noget. Jeg var fuldkommen tavs under det hele, gjorde intet tilbage til ham (ingen nus, ingen lyde, ingen tegn på “det her er rart), min krop var fuldkommen slap og nærmest bare død, og jeg havde det så skidt med det, der var sket. Og jeg har bebrejdet mig selv det i mange, mange år. Især fordi jeg tit får af vide af folk, hvis de spørger indtil det – sågar en sygeplejerske på psykiatrisk – at “han jo ikke vidste det, når jeg ikke havde sagt noget”, men burde at tie stille ikke netop betyde, der er noget galt, som man burde følge op på? Er jeg virkelig så langt ude, at jeg troede, at man… lige krydstjekkede med partneren, om det er okay, man har sex med dem, inden man gør det, hvis partneren ikke har virket hooked på idéen? Er det seriøst min egen skyld? Og når jeg så ser de her opslag, og alle de ignorante mennesker, der skriver “nej, for du sagde ikke fra” til opslagene, bliver jeg bare mere og mere usikker på, om jeg overhovedet har været udsat for en voldtægt eller ej. For det var ikke voldsomt overhovedet, tvært imod, men det var stadigvæk hundrede procent mod min vilje. Og det er så svært at tilgive mig selv og komme videre fra det, når man hele tiden får smidt i hovedet, at det er ofrets egen skyld, hvis de ikke har sagt fra. For det er bare ikke alle der kan det. – derfor synes jeg det er så vigtigt at tale om, og få sat nogle klare regler for, hvad der er okay, og hvad der ikke er. Jeg ved godt lige nej-debatten ikke hører til dit indlæg, men lige inden jeg læste dit, havde jeg set den køre på et af de opslag, så den virkede relevant at tage frem.
    Og også fordi jeg bare så meget føler, at jeg ikke har ret til at have det skidt over min oplevelse, fordi det var jo min egen skyld, og der skete ikke noget……. og jeg synes det er så vigtigt at fremhæve, hvad de her tankeløse kommentarer kan gøre, mod folk, der i forvejen har det skidt over noget så ubehageligt.

    • Emilie Ildstein
      Svar
      Emilie Ildstein
      7. september 2017 den 15:15

      Kære dig❤️ Hvor er det stærkt af dig, at sætte ord på den oplevelse du har været udsat for. Jeg mener at det hovedsagligt er op til ofret selv, om der er begået en voldtægt eller ikke.
      Som du beskriver episoden her, vil jeg mene at der er tale om en voldtægt. Folk kan altid argumentere for at du ikke sagde nej, men modsat sagde du heller ikke ja! Et “ja” kan tydeligt ses på kropssproget og det samme kan et “nej”. Det er aldrig et voldtægtsoffers egen skyld og du har intet at bebrejde dig selv.
      Rigtig mange der udsættes for voldtægt eller andre overgreb, oplever at de fryser og derfor ikke kan handle i situationen. For mig lyder det som om at du har været udsat for netop dette – at en sygeplejerske bebrejder dig, er yderst forkert og uprofessionelt!
      Jeg væmmes når andre mener at der ikke er tale om voldtægt i situationer som denne, og jeg kan sagtens forstå hvordan sådanne kommenterer kan være ubehagelige hos de der nu engang har oplevet det på egen krop.
      Tak for at du delte din historie med mig. Jeg håber at dette var svar nok, og at du ikke længere ser dig skyldig i din voldtægt!
      Knus herfra❤️

      • Svar
        Anonym
        16. september 2017 den 14:18

        Jeg havde slet ikke set dit svar før i dag… men da jeg så så det, blev jeg virkelig glad!
        Jeg er helt enig i, at det er op til folk selv (også) at vurdere. Det er trods alt deres krop, og de ved bedst, hvad de har været udsat for. Med det sagt er det bare enormt rart (i hvert fald for mig), at nogle andre også kan påpege det. Lidt ligesom du har gjort nu. Ikke, at det er op til dig eller andre at smide en “dom” om, hvad der er sket. Men det kan være rigtig svært at forstå, og det kan være rigtig svært at tro på, at det virkelig er sket for en selv, og så hjælper det rigtig meget, at der er nogen, der kan sige til en, at man ikke overreagerer, at man ikke er fjollet, etc. Så tusind tak for det!
        Og jeg er helt enig i at kropssprog også spiller en umådelig vigtig rolle.
        Jeg tror ikke, der er så meget mere at sige. Jeg er umådelig glad for, at du tog dig tid til at svare mig, og endnu mere for, at du ser mig. Du har absolut ingen idé om, hvor meget dine ord har betydet for mig. Det er helt klart et step videre i, at stoppe selvbebrejdelserne. Tusind, tusind tak for det, Emilie. <3

    Skriv kommentar